Voor verandering hoef je niet gemotiveerd te zijn!

geplaatst in: GemeenteSteedsBeter | 0

Professor BJ Fogg is geobsedeerd door hoe gedrag werkt.

In zijn TEDx presentatie in Fremont (Tedx Fogg) legt hij uit dat er vele manieren zijn om bijvoorbeeld af te vallen, dat is, wanneer je enkel het doel voor ogen hebt. Dit zijn echter in de meeste gevallen middelen die je gedrag alleen voor de korte termijn veranderen.

Structureel veranderen gaat het best in kleine stappen, waarbij je een kleine nieuwe gewoonte toevoegt aan bestaand gedrag. Fogg benadrukt daarbij dat hoewel enige motivatie nodig is om de eerste stap te zetten, motivatie verder niets met lange termijn verandering te maken heeft.

Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wilskracht net als een spier werkt: hij raakt gauw uitgeput wanneer je hem te snel te veel gebruikt. Met als gevaar dat hoe gemotiveerd je ook bent, wanneer het moeilijk wordt of de tijd is er niet, je meteen helemaal opgeeft. Daarom, zegt Fogg, moet je de spier trainen, door telkens iets meer hooi op je vork te nemen en hem zo rustig te laten wennen aan deze nieuwe omstandigheden. Kleine stappen dus en heel makkelijk uit te voeren opdat het niet meer uitmaakt of de motivatie hoog of laag is.

Tot zover voelt het verhaal van Fogg heel eigen wanneer wij kijken naar de weg die wij met onze klanten bewandelen middels het aanleren van de verbeter-kata. Hier staat het nemen van kleine stappen richting het einddoel centraal. Wat we echter wel merken, is dat hoe succesvol het nemen van vele kleine stappen ook is, de gewoonte van het houden van kata sessies maar moeilijk beklijft.

Dit is precies wat ook Fogg geruime tijd bezighield: maar wat is dan de “trigger” die het nieuwe gedrag aanspoort? Wat maakt dat je deze kleine nieuwe gewoonte blijft uitvoeren als je dit niet afhankelijk laat zijn van motivatie? Zijn antwoord hierop is: een nieuwe gewoonte aanleren gaat makkelijker wanneer deze voortbouwt op een bestaande: “als ik bijvoorbeeld mijn bovenlichaam wil trainen, maak ik er een gewoonte van om mij twee keer op te drukken, elke keer als ik naar de WC geweest ben”, aldus Fogg.

Met dit voor ogen zijn we aan de slag bij onze klanten met verbeter-kata!

Dus geen projecten die de gehele organisatie overhoop halen, maar kleine verbeteringen toevoegen aan dat wat we al doen. En natuurlijk ook af en toe iets wat niet meer nuttig is weggooien.

Maar niet te grote stappen en altijd doorbouwen op wat we al hebben.

Dit is in lijn met het inspirerende betoog van Prof BJ Fogg!

Laat een reactie achter