Museum der Mislukkingen

geplaatst in: GemeenteSteedsBeter | 0

Een museumbezoek is altijd de moeite waard tijdens je vakantie. En mocht je deze zomer naar Zweden gaan dan is hier je kans om een wel heel bijzonder museum te bezoeken. Hier vind je geen schilderijen of standbeelden, maar mislukte uitvindingen.

Samuel West is de oprichter van het museum. Hij introduceert zijn museum als volgt:
‘Iedereen maakt weleens een foutje. Zelfs grote bedrijven”.’Helemaal niet erg’, vindt Samuel West. ‘Negen van de tien nieuwe producten is een flop’, vertelt de wetenschapper uit Zweden. ‘Maar niemand praat daarover.’ Dat vindt West wél erg. Daarom opende hij {…} zijn Museum of Failure in Helsingborg.

In het Museum of Failure liggen zeventig voorwerpen. ‘Ik vond het tijd om deze mislukkingen te laten zien.
Als mensen zien dat grote merken als McDonald’s, Apple en Coca-Cola fouten maken, durven ze het zelf misschien ook.'(zie ook Charlotte Goldhoorn in haar blog van 11 juni 2017)

Maar is dit wel zo? We hebben het hier in de meeste gevallen over producten die al in de markt zijn gezet. Mislukking is daarbij ook meteen een kostbaar feit. Iets wat grote bedrijven wel kunnen dragen, maar wat als je net begint? Schrikken deze vele mislukkingen dan juist niet af?

In onze eerdere blogs (28 februari en 24 april) bespraken we hoe fouten maken en experimenteren behulpzaam zijn bij het bedenken van verbeteringen. We hadden het hier echter wel over kleine experimenten, die, als ze falen, geen grote afbreukrisico’s kennen. Dat is de kracht van de verbeter-kata. Want inderdaad, uit elk mislukt experiment komt vaak weer een creatiever idee dat uiteindelijk kan uitmonden in een product dat EN veel innovatiever is dan je in het begin had kunnen bedenken EN veel beter aansluit bij de behoeften van de gebruikers. De belangrijkste boodschap is dan ook LEER van je fouten! Stop niet bij de mislukking, maar sta stil bij wat het je heeft geleerd en pak het vanaf daar verder op.

Ook dit zien we in het Museum of Failure : successen die te danken zijn aan de mislukking. Bijvoorbeeld de “post-it” van 3M is ontstaan uit een mislukte lijm die te gemakkelijk losliet.

En laten we wel zijn, waar zouden we vandaag de dag zijn zonder de “post-it”? Wij kunnen in ieder geval niet meer zonder in onze verbeter-kata sessies!

Een fijne zomer toegewenst!

Welke mislukkingen brachten jou uiteindelijk veel verder dan je had gedacht? Laat het ons weten in het reactieveld hieronder!

Laat een reactie achter