Jouw persoonlijke levens-kata

geplaatst in: GemeenteSteedsBeter | 0

Vakantie: elke avond met een goed glas wijn starend naar de ondergaande zon, mijmerend over waarom het niet altijd zo kan zijn. Je stellig voornemend dat je dit keer dit gevoel WEL langer vast gaat houden na de vakantie. Om vervolgens na twee dagen werken je te realiseren dat de vakantie al weer heel erg ver weg lijkt.

Iedereen herkent dat! Het kan echt anders, maar daar is wel een concrete aanpak voor nodig! Verwacht dus geen kant en klare oplossing, het kost tijd en het vergt veel herhaling en oefening. Daarentegen hoeft het ook niet in één keer, kleine stappen zijn goed genoeg zo niet veel beter. Want elke kleine stap geeft nieuwe inzichten en energie voor de volgende.

We hebben het hier natuurlijk over de verbeter-kata, alleen dit keer niet op je werk, maar jouw persoonlijke levens-kata. Want heb je eigenlijk wel eens nagedacht wat jou drijft, wat voor jou persoonlijk de ideale situatie zou zijn wanneer je kijkt naar je privé leven, naar je professionele leven en misschien zelfs nog breder dan dat, naar jouw bijdrage aan de wereld? Met andere woorden hoe ziet jouw stip op de horizon, die je elke avond zo bewondert, er uit?


Probeer deze eens op zo’n prachtige zomeravond op te schrijven. Wees zo specifiek mogelijk! En ja, doe dit vooral tijdens je vakantie. Dan wordt de stip op de horizon des te beter! Alles te dichtbij inspireert toch minder. En betrek vooral je naasten erbij.

Heb je bepaald wat jouw stip op de horizon is, kijk dan naar je huidige situatie. Hoe ziet je leven er nu uit: wees feitelijk en concreet, alsof je van een afstand naar je leven kijkt. Laat dit overzicht vervolgens een dag liggen en kijk er dan nog eens naar. Wat zou je als eerste kunnen veranderen om dichterbij jouw doel te komen? Wat zou dan een haalbaar tussendoel kunnen zijn? Schrijf ook dit op.
Vraag je vervolgens af wat je nu belet om dit tussen doel te kunnen behalen. Schrijf deze onder elkaar op en laat ook deze een dag liggen. Wanneer je vervolgens deze deze zogeheten obstakels bekijkt, bepaal dan voor jezelf welk obstakel je als eerste kan gaan oppakken: welke stap kan je hier nu al in nemen!

LET OP, het gaat hier om kleine stappen. Dus wanneer je vaststelt dat je eigenlijk in de verkeerde baan zit, zeg dan niet per direct je baan op. Kijk zowel in de activiteiten op je werk als thuis wat je morgen al anders zou kunnen doen.
Of als je vindt dat je nu eindelijk eens flink moet afvallen. Ga niet je eetgewoonten plotsklap drastisch veranderen. Begin met één ding, zo wen je stap voor stap aan een nieuwe routine. Er zijn vele kleine stappen te bedenken, die je tezamen dichter bij je uiteindelijke doel zullen brengen. Belangrijk is om de stip op de horizon voor ogen te houden en vast te houden. En laat je naasten meedenken, je zult zien, zij komen met iets waar je zelf niet zo snel aan had gedacht. En nog belangrijker, zij kunnen je helpen met de voortgang tegen het licht te houden: wat heeft het je gebracht, had je dit verwacht, wat heb je er van geleerd en wat is dan de volgende stap? Probeer, experimenteer! Je zult zien, elke nieuwe stap zal zich vanzelf ontvouwen.

Er zullen ongetwijfeld vele stappen nodig zijn om dichterbij jouw stip op de horizon te komen. Misschien kom je er wel helemaal nooit, maar de weg op zich is al prachtig! En onderzoek heeft aangetoond: mensen die een doel nastreven leven langer (Patrick Hill, Carleton University)!

Vele lange en inspirerende zomeravonden toegewenst!
De zonsopgang zal vanaf nu elke dag anders zijn!


Wat is jouw eerste stap richting jouw stip op de horizon? Laat het ons weten in het reactieveld hieronder!

Laat een reactie achter